Conducand pe stanga cu volan pe dreapta

Acest articol poate contine linkuri de afiliere. Detalii aici.

Spune si altora despre acest articol

Carnetul l-am luat la 19 ani. Si de atunci am condus doar pe partea dreapta a drumului, masini cu volanul pe partea stanga. Dar asta s-a schimbat cand ne-am luat masina cu volanul pe partea dreapta.

In prima zi nu am avut curaj sa o conduc, asa ca sotul a trebuit sa o conduca de la dealer pana acasa (drum de vreo 90 de minute). A doua zi insa am zis sa incerc. Pe langa volanul pe dreapta si condusul pe stanga, trebuia sa ma invat si cu o cutie de viteze automata. Adica fara ambreiaj. Si asta a fost partea cea mai simpla, ca piciorul stang l-am pus cumva spre scaun si doar dreptul statea langa pedale, asa ca nu am avut reflexe cu stangul.

Condusul

Sa conduc pe stanga a fost mai usor decat imi imaginam. Ca si pieton, a durat vreo doua luni sa imi intre in reflex sa ma uit mai intai in dreapta si apoi in stanga atunci cand traversez strada. Dar asta se intampla la inceputurile vietii noastre in UK. Acum trecuse mai mult de un an de cand vietuiam pe aici, timp in care ne plimbasem foarte mult cu autobuzul, de cele mai multe ori stanga in fata si uitandu-ne la trafic ca asa-i placea lu’ fi’miu. Asa ca ma obisnuisem cu imaginea de masini pe sensul opus in partea dreapta, nu in stanga.

Cand mergi cu masina la drum lung, e simplu, pentru ca aici sunt foarte multe autostrazi, cu multe benzi, cu sensuri giratorii la intrare/iesire si totul este simplu, iar in sensul giratoriu are prioritate cel care este deja in el, ca si in RO. Provocarile (mici si doar la inceput) au fost in oras, in special la intersectii. Ca din reflex, in primele zile, cand luam curba riscam sa intru pe contrasens. Dar cu putina concentrare alegeam banda corecta. Si dupa 2-3 drumuri cu masina prin cartier, s-a reglat reflexul, acum nu mai trebuie sa ma concentrez pe ce banda sa asez cele patru roti.

O chestie faina, apropos de condus: intersectiile semaforizate, cand au verde pentru pietoni, au verde pentru toti pietonii, indiferent de directie (ca si pieton, poti traversa pe diagonala), si toate masinile au rosu. Si cand unele masini au verde, toti pietonii au rosu, ceea ce inseamna ca daca, ca si sofer, ai verde si vrei sa faci stanga/dreapta, nu ai pietoni carora sa le cedezi trecerea. Si asta fluidizeaza traficul simtitor.

Dungile

Devenind soferi in UK, evident ca am inceput sa fim mai atenti la detaliile rutiere. Si primele care iti sar in ochi sunt dungile de pe marginea carosabilului. Foarte putin zone sunt fara dungi, majoritatea au trasate linii drepte, rosii sau galbene. Simple sau duble.

Liniile rosii duble interzic oprirea masinii. Liniile galbene duble interzic stationarea/parcarea masinii.

Liniile simple au regim aparte: ele interzic oprirea (cele rosii) sau parcarea (cele galbene) intr-un anumit interval de timp si/sau in anumite zile ale saptamanii. Si fiecare portiune de drum are propriul interval in care se aplica interdictia, in functie de zona si de trafic. Informatiile sunt afisate pe o placuta pe cel putin un stalp din zona respectiva. De exemplu, in fata casei noastre este o linie galbena, simpla, cu interdictie intre 8:30-10:30 si 16:30-18:30, de luni pana vineri. Proprietarul unei afaceri din zona isi parcheaza masina in fata casei noastre dupa 10:30 si il vezi cum, pe la 16:15-20 iese din birou, isi muta masina, si revine la birou. In weekend sunt multe masini parcate, ca nu exista interdictie.

Toate, dar absolut toate stradutele din orase sunt marcate, astfel incat nimeni nu are absolut nicio scuza daca parcheaza/opreste masina gresit.

Tot marcate sunt si benzile pentru autobuze, “bus lane”. Pe ele nu ai voie sa mergi cu masina in anumite intervale orare, fiecare bus lane cu intervalul lui. Daca cele 4 roti iti ajung pe bus lane in intervalul gresit, iti ajunge si tie acasa un plic cu amenda. Direct, automat, detectat de camera de luat vederi. Si da, asta face ca benzile dedicate autobuzelor sa fie chiar goale de masini in intervalele orare specificate (gandite, evident, pentru fluidizarea traficului).

Parcatul

Ne-au intrebat prieteni si rude cum e cu parcarea aici, sunt locuri de parcare? Nu as sti sa raspund cu “da” sau “nu”.

Parcari exista in locuri publice gen spitale, parcuri, cinema, mall. Majoritatea costa, 0.5 GBP/ora sau 4 GBP/ora, depinde de locatie, dar sunt unele si gratuite. Locuri de parcare sunt si pe strada, marcate cu chenare albe, eventual cu texte pentru cele dedicate (“disabled”, “police” sau “loading only” si sunt mereu respectate). Acestea costa si plata se face la tonomat sau online (prin SMS sau aplicatii pe smarthone). Parcari devin toate zonele cu dunga galbena simpla, in afara orelor/zilelor mentionate pe placutele de pe stalpi.

Exista si parcari destinate rezidentilor de pe o anumita strada: se cheama “permit” si se obtine de la consiliu. Permisul este valabil strict pentru o zona anume, mica, in jurul adresei de resedinta. Primesti, impreuna cu permisul, si niste invitatii pe care le poti oferi prietenilor sau rudelor care vin la tine in vizita cu masina, sa aiba si ei unde parca masina in zona. In cartiere exista strazi intregi care sunt cu locuri de parcare pentru “permit holders only” de la un capat la altul. Si evident, ofiteri care isi fac meseria in fiecare zi.

Exista si situatii in care pe aceeasi strada, de la un stalp spre dreapta trebuie sa parchezi pe strada si de la stalp spre stanga trebuie sa parchezi cu doua roti pe trotuar. Si da, daca parchezi in dreptul stalpului si rotile din fata sunt de o parte a stalpului si rotile din spate de cealalta parte a lui, vei luea amenda.

Amenzile

Zilele trecute am vazut in actiune un “Civil Enforcement Officer”: o doamna imbracata in uniforma, trecea relaxata pe langa masini parcate pe locuri de parcare marcate cu chenare albe, se uita pe bordul masinilor si unde nu vedea tichetul de parcare pe bord, nota numarul masinii, posibil sa verifice daca a fost platita parcarea online/telefonic. Proprietarii masinilor care nu au platit parcarea sau a caror parcare a expirat gaseau, cand reveneau la masina, un mic pliculet galben sub stergator. In prealabil, ofiterul facuse poza la masina, in care sa se vada numarul masinii si locatia, asa ca nu avea cine cum sa afirme ca este o neintelegere.

Acelasi lucru se intampla si in cazul masinilor parcate pe linia galbena simpla: in intervalul orar in care se aplica interdictia, poate aparea oricand un ofiter care sa pozeze masinile si sa lase pliculete in parbriz. Nu ti se blocheaza rotile, nu ti se ridica masina. Este doar “impodobita” cu pliculetul. Pe care ai face bine sa-l deschizi si mai ales sa-l platesti, ca altfel se considera ca ai datorie la consiliu si dupa un timp de neplata te poti trezi cu avertismente si apoi cu masina blocata si apoi ridicata. Si pe pliculet sunt detalii despre cum poti face contestatie, dar ti se si explica faptul ca scuze precum “oprisem doar 5 minute” sau “erau si alte masini parcate” sau “am oprit ca sa merg sa fac rost de marunt sa platesc parcarea” nu sunt luate in considerare la contestatie. Iar termenul de plata este de 2 saptamani pentru un discount de 50% sau amenda integrala dupa acest termen.

Si depasirea vitezei legale cu peste 10%+2 din limita de viteza (de ex. 20 mile limita, inseamna ca primesti amenda daca te detecteaza cu peste 24 mile/ora), sau alte contraventii, se lasa cu amenzi: 60-100 GBP pentru greseli minore, dat in judecata pentru greseli mai serioase. Adica nu te opreste politistul si stai la povesti cu el si “va intelegeti voi” si nici nu primesti o pedeapsa standard, ci esti chemat in sala de judecata, tii pledoarie, iar judecatorul decide ce pedeapsa meriti. Iar daca este o pedeapsa financiara, poate sa decida in functie de veniturile tale, astfel incat indiferent cati bani castigi, sa te “usture” la buzunar pedeapsa si daca viitoare sa te gandesti de 10 ori inainte de a incalca legile rutiere. Afland asta am inteles de ce pe autostrada nu primeam flashuri de la grabiti si nu ne depaseau teribilisti, ci toata lumea (cu mici si rare exceptii) respecta limitele de viteza. Si nu, nu erau politisti sau masini cu radar pe autostrada. Ci camere de luat vederi capabile sa recunoasca numerele de inmatriculare (apropos: pentru a detecta usor directia de mers a unei masini filmate cu camerele de luat vederi, placuta cu numar din fata masinii este alba iar cea din spate este galbena).

Congestion charge

Zona “C” sau “Congestion Zone” este o zona care tinde sa fie prea aglomerata, iar in Londra este, evident, in centru. Zona este marcata rutier, cu placute pe stalpi si desene pe asfalt. Stii cand ai intrat in zona C, stii cand ai iesit din ea. Taxa este de 11.5 GBP/zi. Nu conteaza cat timp sau pe cate stradute te-ai plimbat in zona C: daca ai intrat in timpul saptamanii (cu exceptia saptamanii dintre Craciun si Revelion) in intervalul orar 7-18, platesti. Simplu. Dar nu platesti la bariere sau la ghisee. Ci online, pana la miezul noptii din ziua urmatoare celei in care ai intrat in zona C. Altfel primesti amenda, un plic care te anunta ca ai de plata niste multe zeci de lire. Asta pentru ca, din nou, exista camere de luat vederi care chiar sunt folosite, asa ca nicio masina nu scapa nevazuta.

Concluzie

E o placere sa conduci in UK! Dupa primele cateva ore de condus, te obisnuiesti pe stanga cu volan pe dreapta si incepi sa te bucuri: de liniste, de trafic relaxat, de soferi amabili care te lasa sa iesi de pe straduta pe strada principala sau sa virezi, de sensuri giratorii care fluidizeaza traficul sau care te ajuta sa intri/iesi usor pe si de pe autostrazi, de soselesi bine semnalizate si marcate si fara gropi (apropos, aparuse o groapa pe o straduta din cartierul nostru, dupa cateva zile a fost asfaltata, fara decopertarea strazii sau blocarea traficului, simplu si eficient).

Spune si altora despre acest articol

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *