Acest articol poate contine linkuri de afiliere. Detalii aici.

Spune si altora despre acest articol

Atunci cand pasaje din postul acesta al Ioanei Macoveiciuc au fost printate de niste mamici din Alba-Iulia (si cred ca si Iasi) si lipite pe cativa stalpi de la locurile de joaca pentru copii din orasele respective, s-a aflat in presa si la televizor, desi din ce stiu nu s-a mentionat sursa. Si m-au surprins reactiile aparute ulterior in mediul online, care parea ca s-a impartit in doua: cei care erau de acord si felicitau mamicile pentru initiativa si cei care o blamau si aruncau cu rosii stricate in Ioana (chit ca ea nu sfatuise si nu printase si nu lipise nimic nicaieri), cum ca face pe desteapta si ca sa isi vada de ograda ei, nu sa educe pe altii.

Si totusi, sunt convinsa ca acele cateva mici afise au schimbat ceva in bine, macar in cazul a doi-trei parinti, daca nu mai mult. Si cred ca astfel de mesaje postate pe afise in locuri publice chiar au sanse sa ii faca pe oameni mai civilizati sau mai politicosi sau macar mai atenti la cei din jur.

Am remarcat si in Londra astfel de afise menite sa educe, in contextul in care englezii sunt destul de bine manierati.

In trenuri exista abtibilduri care indeamna sa nu pui picioarele pe scaune. Bine, mesajul este pozitiv, dar traducerea ar include “nu”: “Va rugam nu puneti picioarele pe scaune” – “Please keep your feet off the seats”.

In sala de asteptare de la spital esti rugat sa lasi sala de asteptare asa cum ai gasit-o, din respect pentru ceilalti pacienti.

In tramvai exista mici afise cu personaje simpatice care “gandesc”, adica au un mesaj pe tricou, gandurile fiind de genul “Nu voi consuma alimente mirositoare” (“I will not eat smelly food”) sau “Nu voi vorbi tare”.

In autobuz pasagerii sunt indemnati sa asculte muzica incet in casti (atentie, nu sa asculte muzica in casti versus la difuzor, ci se pleaca de la presupunerea ca muzica se asculta in casti), textul fiind ceva de genul “Stim cat de frumoasa este muzica si cum ea te poate face sa visezi si suntem convinsi ca iti place sa asculti muzica, dar sunt sanse ca ceilalti pasageri sa prefere linistea, asa ca te rugam da volumul incet in casti”.

Mesajele sunt de obicei formulate la modul pozitiv si foarte respectuos. Inclusiv mesajul din autobuze de “nu deschidem usile intre statii” este foarte politicos formulat: “Din consideratie pentru pasageri si pentru siguranta acestora, soferii nostri au fost instruiti sa deschida usile doar in statiile de autobuz”.

Din cate am citit, campania cu mesaje menite sa educe a pornit in 2008 la initiativa primarului de atunci, si periodic sunt schimbate afisele si sunt chiar lansate concursuri publice pentru desenatori si/sau poeti care vor sa creeze astfel de mesaje. Cel mai recent astfel de concurs a fost anul acesta, ultima zi de inscriere fiind 1 martie 2015

Poster din campania “Travel Better London”

Voi ce parere aveti despre astfel de campanii si despre astfel de afise in locuri publice?

Spune si altora despre acest articol

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *